Hur man somnar snabbt på kvällen

Det är många personer som lider av någon form av sömnproblem. Dessa problem kan visa sig på lite olika sätt, men det kanske vanligaste är att man inte kan somna på kvällen. Vad ska man egentligen göra då för att lura kroppen och hjärnan till att somna fortare ?Det finns några speciella knep man bör känna till.

Ett av de bästa knepen är att faktiskt mörklägga rummet ganska lång stund innan man ens tänkt försöka sova. Detta är bra eftersom kroppens sömnhormon, melatonin, inte frigörs i dagsljus. För att få ut hormonet som gör oss trötta i kroppen så måste vi alltså befinna oss i ett mörkare rum. Detta är alltså steg ett för att förbereda sig för en god natts sömn. När man sedan väl ska sova så ska man absolut inte lägga sig och titta in i mobilen, åtminstone inte i den positionen man brukar sova. Allra helst ska man inte ens lägga sig på sängen alls under dagen, för på så sätt lär man kroppen att så fort man lägger sig där på sängen så är det sova som gäller. Om man ser sängen som en förbjuden plats under dagtid så kommer det bli mycket lättare att somna när det väl blir kväll.

När man väl ligger där med huvudet på kudden så är det viktigt att faktiskt bara ligga still där man lagt sig. Minsta lilla man rör på sig så stör man kroppen och hindrar den från att sova. Tänk att du är tung, föreställ dig att du faller genom sängen. Då kommer du somna snabbare!