Vad du kan göra under dagen för att sova bättre

Tänker du på hur du sitter, står, rör dig och vilar under dagen? Allt detta och mycket mer har stor påverkan på hur du sover på natten. Det är därför viktigt att tänka på hur du använder din kropp och din hjärna under dagen för att du sen ska kunna sova bättre på natten.

Det kan låta tråkigt att behöva tänka på vad du gör under dagen, det vill säga i alla moment. Men tillslut behöver du inte tänka på det längre och det blir en vana för dig att stå, sitta, röra dig och vila så optimalt som möjligt för din egen, och för din egen sömns, skull.

Sitt och stå rätt

Idag är det många som har ett stillasittande jobb och som inte använder kroppen så mycket under dagen. Detta kan vara svårt att ändra på. Däremot finns det vissa grejer du kan göra om du sitter ner mycket under dagen. Att köpa ett höj och sänkbart bord från till exempel Banquet.se är ett tips på en bra investering för både din hälsa och din sömn.

Hur du sitter under dagen har faktiskt, som sagt, stor betydelse för hur du sover sen på natten. Om du går och lägger dig med ryggont, spänningar i nacke eller andra sorters smärtor kommer din sömn att försämras – ju längre tiden går desto sämre blir det. Därför är det lika bra att göra en förändring i hur du sitter och står – eller på något annat sätt använder kroppen eller huvudet – på en gång. Ju längre du väntar desto svårare kan det bli för dig att sova bra.