Hur du varvar ner på kvällen

När det börjar närma sig sovdags kan det kännas som att kroppen och huvudet vill göra allt annat än att sova. Men om du då sitter uppe i flera timmar till kommer din morgondag förmodligen inte att bli så bra, utan istället kommer du vara otroligt trött och kanske därmed även bli på dåligt humör. Så för att varva ner och kunna lugna kroppen inför det att du ska gå och lägga dig (i tid) finns det några knep du kan ta dig an.

Ordning och reda

Om du är en person som blir stressad av att det är saker i hela huset och att disken står framme på bordet är det bättre att fixa detta innan du går och lägger dig. Kanske kan det bli en del av din kvällsrutin att lugnt och sansat städa undan barnens nya bobby cars eller andra leksaker, att ta hand om den disk eller annan städning som behövs fixas med. Då kan du släppa det när du väl ska sova och behöver inte ligga och grubbla på hur mycket du behöver fixa imorgon.

Släck skärmar

Att sitta med mobilen eller vid TV:n ända fram tills det är dags att gå och sova kommer bidra till att din hjärna fortfarande är uppe i högvarv. Men om du istället stänger av alla skärmar minst en timme innan du ska sova så får din hjärna tid att varva ner. Kanske kan du lyssna på lite lugn musik, läsa en bok eller göra något där du inte behöver titta på en skärm. Lägg undan mobilen och njut av kvällen.